Strategie Beursplein

De voorgestelde strategie in de pitch van winkelcentrum Beursplein was voor de ondernemers een verrassing. Maar in een heldere analyse concludeerden we een aantal zaken. Een groot aantal ondernemers die wel bijdragen aan het communicatiebudget zaten niet fysiek in ‘De Koopgoot’. Daarmee was het gebruik van deze naam als afzender eigenlijk geen optie. Daarmee werden ondernemers in de Hoogstraat, de Passage en The Gallery niet voldoende bediend. De koopgoot werd door velen overigens wel aangewezen als het echte winkelhart van Rotterdam. Vervolgens bleek uit een analyse van de Locatus tellingen dat de Koopgoot niet zozeer een middelpunt was, maar veel meer een keerpunt in het winkelpatroon. Wellicht speelt daarbij zelfs de luie trap van de Koopgoot wel een rol, en wordt deze écht gezien als een drempel.

Met deze conclusies in onze bagage hebben we een plan gemaakt voor een ‘open source’ binnenstadscampagne, waarbij we het aantrekken van consumenten/koopstromen naar de Rotterdamse binnenstad tot ons grote en hoogste doel hebben gesteld. En daarbij de samenwerking met omliggende winkelstraten en winkelgebieden niet alleen propageren, maar waar mogelijk ook actief zoeken. Waarbij we er vervolgens natuurlijk vanuit gaan dat we als écht winkelhart deze bezoekers op Beursplein ook iets te bieden hebben, en hun bezoek aan de Koopgoot (bijna) een automatisme is.